بررسی قالب وردپرس Astra: چرا Astra دارای امتیاز 5 ستاره است؟
نوشته شده توسط : ژان

انتخاب یک تم مناسب وردپرس برای وبلاگ یا وب سایت تجاری خود کار ساده ای نیست. موضوعات بی شماری وجود دارد که ممکن است خوب به نظر برسند ، اما وقتی شروع به استفاده از آن می کنید ، می فهمید که این یک فنجان چای شما نیست.

با این وجود ، بسیاری از توسعه دهندگان قالب چارچوب تم خود را توصیه می کنند ، که همچنین انتخاب بیکاری نیست ، زیرا بعد از یک یا دو سال ، به دلیل عدم بروزرسانی منظم ، فریم ورک قدیمی می شود.

به همین دلیل ، برای شما بسیار مهم است که از آن مضامین و چارچوب هایی که برای سالها وجود خواهد داشت ، آگاهی داشته باشید. برای مدت زمان طولانی ، پیدایش یکی از این چارچوب ها بود و اکنون احساس می کنم دوران مضامین آسترا است .

من اخیراً از تم Astra در یکی از وب سایت های جذاب خود استفاده کردم (من از Genesis به Astra تغییر مکان دادم) ، و این یک تصمیم عالی بود. اکنون احساس می کنم اگر مجبورید برای پروژه بعدی خود تم انتخاب کنید ، Astra باید انتخاب شما باشد.

اما چرا؟

خوب ، به زودی پیدا خواهید کرد ...

امروز ، من یک بررسی دقیق از موضوع وردپرس Astra را به اشتراک می گذارم و به شما کمک می کنم تصمیم بگیرید که آیا Astra آن موضوع برای سایت شما است.

بهترین قسمت در مورد Astra این است که این یک قالب رایگان وردپرس است و توسط باهوش ترین افراد صنعت وردپرس اجرا می شود. این تیم خارج از پونا مستقر است و من همچنین به طور اتفاقی مدتی را صرف یادگیری داستان الهام بخش آنها کردم.

ممکن است در روزهای آینده داستان را به اشتراک بگذارم ، اما در حال حاضر ، اجازه دهید اطلاعات بیشتری در مورد قالب وردپرس Astra کسب کنیم.

با برخی از بزرگترین دلایل محبوبیت Astra بیشتر آشنا خواهید شد. سپس ، من به شما کمک خواهم کرد و به شما نشان خواهم داد که چگونه کار می کند ، همچنین به شما کمک می کنم بین Astra free vs Pro تصمیم بگیرید.

مطالب صفحه

  • معرفی تم Astra
    • قیمت Astra Theme
  • چهار دلیل برای دوست داشتن قالب وردپرس Astra
    • 1. عملکرد
    • 2. سایت های شروع کننده
    • 3. گزینه های سفارشی سازی
    • 4. یکپارچه سازی صفحه ساز
  • Astra چگونه کار می کند - عملی با موضوع
    • وارد کردن سایت شروع کننده
    • با استفاده از نرم افزار WordPress Customizer
    • بررسی ویژگی های برتر
  • Astra Free vs Pro: به کدام یک نیاز دارید؟
  • Astra اندیشه های نهایی بررسی تم

معرفی تم Astra

Astra یکی از محبوب ترین تم های رایگان وردپرس است که وجود دارد. در حقیقت ، اگر به فهرست قالب WordPress.org بروید ، Astra بالاترین رتبه بندی شخص ثالث است - تنها تم هایی که در مقابل آن قرار دارند ، تم های پیش فرض وردپرس هستند:

Astra محبوب ترین قالب وردپرس است ، به این معنی که ما تنها کسانی نیستیم که یک بررسی مثبت داریم

Astra یک قالب وردپرس چند منظوره است ، به این معنی که شما تقریباً برای هر نوع سایت وردپرس از آن استفاده می کنید. می توانید از آن برای یک وبلاگ فناوری یا یک فروشگاه مد یا یک کلاس گیتار استفاده کنید ... این می تواند هر کاری را که لازم دارید انجام دهد.

به نظر من ، چهار عامل وجود دارد که موفقیت Astra را توضیح می دهد:

  1. عملکرد - Astra یکی از سریع ترین تم های وردپرس است که در آن وجود دارد. داشتن یک سایت بارگیری سریع وردپرس ضروری است ، بنابراین این تنها یک مزیت بزرگ است.
  2. سایت های شروع کننده - Astra دارای صدها سایت آزمایشی قابل واردات است که به شما کمک می کند تا سریع شروع به کار کنید. این بخشی از انعطاف پذیری Astra است.
  3. گزینه های سفارشی سازی - Astra به شما امکان می دهد با استفاده از Customizer وردپرس در زمان واقعی ، همه چیز درباره سایت خود را شخصی سازی کنید. این امکان را برای شخصی سازی آسان و بدون کد فراهم می کند.
  4. ادغام ها - Astra به گونه ای ساخته شده است که به خوبی با سازندگان صفحه وردپرس جفت می شود. همچنین شامل ادغام دقیق با افزونه های معروف مانند WooCommerce ، Learndash و Elementor است .

قیمت Astra Theme

موضوع آسترا در WordPress.org به صورت رایگان در دسترس است.

اگر ویژگی های بیشتری می خواهید ، می توانید Astra Pro را خریداری کنید که یک افزونه رسمی است و تم رایگان را با ابزارهای جدید ، گزینه های سبک و طرح بندی گسترش می دهد. 

Astra Pro 59 دلار هزینه دارد که به شما امکان می دهد از آن در وب سایت های نامحدود استفاده کنید.

بعداً در این بررسی موضوع Astra ، ویژگی های جدیدی را که با Pro دریافت می کنید به شما نشان می دهم و به شما کمک می کنم بین Astra free vs Pro تصمیم بگیرید.

چهار دلیل برای دوست داشتن قالب وردپرس Astra

در این بخش ، من چهار ویژگی را که به نظر من Astra بسیار محبوب هستند ، گسترش می دهم. سپس ، من در بخش بعدی نحوه کار موضوع Astra را برای شما شرح می دهم.

1. عملکرد

به عنوان بنیان سایت شما ، موضوع شما نقش زیادی در بارگذاری سریع و یا سریع سایت وردپرس شما دارد.

به همین دلیل ، یکی از اولین مواردی که باید با هر موضوعی به آن توجه کنید ، بهینه سازی عملکرد آن است .

و وقتی نوبت بهینه سازی عملکرد می رسد ، Astra یکی از سریع ترین تم های وردپرس است که پیدا خواهید کرد.

Astra کمتر از 50 کیلوبایت است ، بهترین روش های کدگذاری و عملکرد را دنبال می کند و از هیچ جی کوئری استفاده نمی کند. برای مرجع ، بیشتر مضامین "منظم" وردپرس در حدود 250-350 کیلوبایت هستند.

برای ارزیابی عملکرد Astra ، من یک وب سایت آزمون ایجاد کردم و تست های عملکرد را برای دو سناریو اجرا کردم:

  • تم خارج از جعبه پس از نصب اول آن در یک سایت تازه وردپرس.
  • یکی از سایت های آزمایشی رایگان قابل حمل Astra.

برای هر سناریو آزمون ، شش تست جداگانه با WebPageTest اجرا کردم و زمان متوسط بارگذاری صفحه را گرفتم .

با تنظیمات خارج از جعبه ، Astra فقط در 0.769 ثانیه بارگیری شد و با حجم 52 کیلوبایت ( برای کل سایت ) وارد شد:

تست عملکرد برهنه Astra

این زمان بارگذاری صفحه چشمگیر است. با این حال ، این یک سناریو آزمون خیلی واقع گرایانه نیست زیرا تنظیمات اولیه Astra کاملاً اساسی هستند. در یک وب سایت واقعی ، محتوای بسیار بیشتری خواهید داشت.

برای ارزیابی بهتر عملکرد Astra در یک سناریوی "دنیای واقعی" ، من سایت آزمایشی Travel Blog را که با ویرایشگر بلوک وردپرس بومی ساخته شده است وارد کردم .

با داشتن نسخه آزمایشی کامل ، سایت آزمایش من فقط در 1.377 ثانیه با اندازه صفحه 1.720 مگابایت و 50 درخواست HTTP بارگیری می شود . 

تست عملکرد سایت آزمایشی Astra

در کل ، Astra یکی از سریع ترین تم های وردپرس است که در آن وجود دارد. 

من برخی از مضامین را آزمایش کرده ام که کمی سریعتر از Astra هستند. با این حال ، هنگامی که انعطاف پذیری Astra را با عملکرد آن ترکیب می کنید ، فکر می کنم برای یافتن موضوع دیگری که ترکیب بهتری ارائه دهد ، تلاش خواهید کرد.

2. سایت های شروع کننده

بیشتر افراد وقت و دانش لازم برای طراحی وب سایت های خود را از ابتدا ندارند.

برای کمک به شما در راه اندازی سریع یک وب سایت زیبا ، Astra شامل صدها سایت آزمایشی از پیش ساخته شده است که می توانید تنها با چند کلیک وارد کنید.

نکته منحصر به فرد در مورد الگوهای مبتدی Astra این است که این قالب ها با استفاده از یک صفحه ساز یا ویرایشگر بلوک وردپرس بومی ساخته شده اند.

این بدان معنی است که شما می توانید با استفاده از ویرایشگر بصری ، کشیدن و رها کردن ، به راحتی تمام محتوای نسخه ی نمایشی را شخصی سازی کنید - نیازی به کد نیست.

بیشتر سایت های مبتدی Astra از صفحه ساز Elementor استفاده می کنند . با این حال ، همچنین یک انتخاب خوب از سایت های مبتدی وجود دارد:

  • ویرایشگر بلاک وردپرس بومی (AKA Gutenberg)
  • بیور ساز
  • بریز

در کل ، موضوع Astra به شما امکان دسترسی به 280+ سایت آزمایشی قابل وارد کردن را می دهد ( اگرچه برخی از این سایت های نمایشی در ابزارهای مختلف تکثیر می شوند ).

سایت های استارتر Astra

می توانید سایت های آزمایشی را برای انواع طاقچه ها پیدا کنید و از موارد استفاده کنید. مثلا:

  • وبلاگ سفر
  • سالن ورزش
  • آژانس دیجیتال
  • فروشگاه ووکامرس
  • …خیلی بیشتر

اگر می خواهید ببینید گزینه های شما چیست ، می توانید همه سایت های آزمایشی را در اینجا جستجو کنید .

3. گزینه های سفارشی سازی

Astra یک قالب چند منظوره وردپرس است ، به این معنی که شما می توانید از آن برای همه موارد از یک وبلاگ گرفته تا فروشگاه تجارت الکترونیک گرفته تا یک دوره آنلاین و موارد دیگر استفاده کنید.

علاوه بر این ، شما می توانید آن را با جایهای مختلف تطبیق دهید - Astra می تواند برای یک وبلاگ مد و سبک زندگی به همان اندازه که می تواند برای یک وبلاگ فناوری کار کند.

پس چگونه Astra می تواند همه کاره باشد؟

شما قبلاً یک قسمت از معما را یاد گرفته اید - صدها سایت شروع کننده قابل وارد کردن. اما نکته دیگری که باعث انعطاف پذیری Astra می شود ، گزینه های دقیق آن در تنظیم کننده بومی قالب وردپرس است.

در Customizer ، تعداد زیادی گزینه برای کنترل سایت خود خواهید داشت:

  • رنگها
  • تایپوگرافی
  • سرتیتر
  • پست های وبلاگ (و لیست وبلاگ)
  • پاورقی
  • نوار کناری
  • عرض محتوا
  • و غیره.

از آنجا که همه این تنظیمات در برنامه ساز واقعی وردپرس در دسترس هستند ، شما می توانید ببینید که چگونه هر انتخابی که انجام می دهید با استفاده از یک پیش نمایش زنده بر سایت شما تأثیر می گذارد:

گزینه های سفارشی سازی Astra

4. یکپارچه سازی صفحه ساز

Astra برای جفت شدن با افزونه های صفحه ساز WordPress ساخته شده است که به شما امکان می دهد محتوای خود را با استفاده از کشیدن و رها کردن طراحی کنید.

هر زمان که پست یا صفحه جدیدی ایجاد می کنید ، Astra گزینه های مفصلی را در اختیار شما قرار می دهد که به شما امکان می دهد بوم را برای صفحه ساز خود کنترل کنید.

ابتدا می توانید از بین طرح های مختلف یکی را انتخاب کنید. به عنوان مثال ، می توانید نوار کناری خود را غیرفعال کنید و از یک بوم تمام عرض استفاده کنید تا بتوانید همه چیز را با صفحه ساز مورد علاقه خود تصاحب کنید.

دوم ، می توانید قسمت های خاصی از پست خود را از جمله عنوان پست یا عنوان سایت خود غیرفعال کنید.

یکپارچه سازی صفحه ساز Astra

در مجموع ، اگر می خواهید از یک افزونه صفحه ساز مانند Elementor ، Beaver Builder ، Brizy و ... استفاده کنید ، کنترل های سطح صفحه Astra به شما کمک می کند تا از افزونه انتخابی خود بیشترین بهره را ببرید.

Astra چگونه کار می کند - عملی با موضوع

اکنون که برخی از ویژگی های برجسته تم Astra را شناختید ، بیایید این موضوع Astra را کمی عملی تر بررسی کنیم.

در این بخش ، من نحوه کار تم Astra را در یک سایت واقعی وردپرس به شما نشان خواهم داد.

وارد کردن سایت شروع کننده

پس از نصب Astra ، یکی از اولین کارهایی که می خواهید انجام دهید وارد کردن یکی از صدها سایت مبتدی است.

رابط کاربری برای وارد کردن سایت های آزمایشی کاربر پسند است و گزینه های مناسبی را برای انتخاب موارد وارد کردن به شما می دهد. به عنوان مثال ، شما می توانید:

  • صفحات خاصی را برای وارد کردن انتخاب کنید. به عنوان مثال می توانید صفحه اصلی و صفحه مربوطه را وارد کنید ، اما صفحه تماس را وارد نمی کنید.
  • فقط تنظیمات Customizer را وارد کنید . به شما این امکان را می دهد که سرصفحه ، پاورقی و گزینه های کلی طرح / سبک طرح زمینه خود را مانند سایت آزمایشی نشان دهید. با این حال ، این خود محتوای آزمایشی را وارد نمی کند.

برای دسترسی به سایت های مبتدی ، باید پلاگین Starter Templates جداگانه را از WordPress.org نصب کنید .

از آنجا می توانید به Appearance → Starter Templates بروید .

ابتدا از شما خواسته می شود ویرایشگر محتوای دلخواه خود را انتخاب کنید. اگر تصمیم دارید محتوای آزمایشی سایت خود را وارد کنید ، با ویرایشگری که انتخاب می کنید ساخته می شود:

انتخاب صفحه سازنده نسخه آزمایشی Astra

لیست سایت های مبتدی برای هر ابزار یکسان نیست - Elementor با اختلاف زیاد بیشترین مجموعه سایت های مبتدی را دارد. اگر بخواهید ، مثلاً از ویرایشگر بلوک وردپرس بومی استفاده کنید ، به همان اندازه انتخاب نخواهید داشت.

هنگامی که ویرایشگر محتوای خود را انتخاب کردید ، لیستی از تمام سایت های مبتدی که برای آن ابزار در دسترس هستند ، مشاهده خواهید کرد.

برای کمک به محدود کردن سایتهای مبتدی می توانید از فیلتر و جعبه جستجو در بالا استفاده کنید

سایت های استارتر Astra

هنگامی که طرحی را که دوست دارید پیدا کردید ، می توانید بر روی آن کلیک کنید تا پیش نمایش بزرگتری باز شود و گزینه های واردات را مشاهده کنید.

همانطور که قبلاً اشاره کردم ، شما می توانید:

  • با کلیک بر روی دکمه وارد کردن سایت کامل ، سایت نمایشی کامل را وارد کنید.
  • یک طرح خاص را از لیست صفحه الگوها انتخاب کنید و فقط آن الگوی Elementor را وارد کنید.
گزینه های واردات سایت Astra starter

اگر وارد کردن سایت کامل را انتخاب کنید ، بعلاوه برخی گزینه ها برای انتخاب دقیق واردات وجود دارد:

واردات سایت استارا Astra

با استفاده از نرم افزار WordPress Customizer

هنگامی که یک سایت آزمایشی وارد کردید (یا تصمیم گرفتید که می خواهید سایت خود را از ابتدا طراحی کنید) ، می توانید تمام تنظیمات دیگر Astra را از طریق نرم افزار وردپرس در زمان واقعی مدیریت کنید:

گزینه های Astra رایگان WordPress Customizer

با این کار می توانید بدون نیاز به دانستن هیچ کدی ، به راحتی طراحی سایت خود را تغییر دهید. با ایجاد تغییرات ، بلافاصله مشاهده خواهید کرد که این تغییرات در پیش نمایش زنده سایت شما ظاهر می شوند.

به عنوان مثال ، اگر تنظیمات مربوط به هدر خود را باز کنید ، می توانید از بین گزینه های مختلف طرح بندی یکی را انتخاب کنید:

گزینه های هدر Astra

در اینجا گزینه های زیادی وجود دارد ، بنابراین شما می خواهید به طور کامل در این منطقه کاوش کنید.

این نیز یکی از قسمت های Astra است که می تواند کمی طاقت فرسا باشد زیرا گزینه های زیادی وجود دارد.

به جای اینکه بخواهید همه چیز را از ابتدا پیکربندی کنید ، توصیه می کنم یک سایت اولیه از قبل ساخته شده پیدا کنید که در آن طراحی اصلی را دوست دارید. سپس ، می توانید فقط تنظیمات WordPress Customizer را برای آن سایت آزمایشی وارد کنید.

هنگامی که آن تنظیمات Customizer را به عنوان پایه خود قرار دادید ، می توانید وارد شوید و در صورت لزوم تغییرات کوچکی ایجاد کنید.

بررسی ویژگی های برتر

اگر به Astra Pro ارتقا دهید ، به تعدادی از ویژگی های جدید دسترسی خواهید داشت. همه این ویژگی ها مدولار هستند ، به این معنی که شما می توانید هر ویژگی را فعال یا غیرفعال کنید.

این روش مدولار به شما امکان می دهد تا ویژگی های مورد استفاده خود را غیرفعال کنید ، سبک Astra را سبک نگه دارید.

برای کنترل ویژگی های فعال ، می توانید به Appearance → Astra Options بروید :

ماژول های Astra Pro در مقابل رایگان

به عنوان مثال ، اگر ماژول Blog Pro را فعال کنید ، طرح ها و گزینه های جدیدی برای کنترل نحوه به نظر رسیدن صفحه بایگانی وبلاگ خود دریافت خواهید کرد. 

شما سه طرح مختلف دارید ، همراه با گزینه هایی برای فعال کردن فراداده خاص ، کنترل اندازه تصاویر برجسته و موارد دیگر:

تنظیمات Astra Pro Customizer

سایر ماژول های Pro سطح مشابهی از گزینه های سفارشی سازی را برای موارد زیر ارائه می دهند:

  • رنگها
  • تایپوگرافی
  • فاصله
  • سربرگ ها
  • منوهای پیمایش
  • پاورقی

Astra Free vs Pro: به کدام یک نیاز دارید؟

همانطور که قبلاً اشاره کردم ، موضوع Astra به صورت رایگان در WordPress.org در دسترس است.

سپس ، شما همچنین می توانید Astro Pro را خریداری کنید ، که یک افزونه است که موضوع را با ویژگی ها و گزینه های جدید گسترش می دهد.

بنابراین ... وقتی صحبت از Astra free vs Pro می شود باید از کدام یک استفاده کنید؟

خوب ، مطمئناً می توانید از نسخه رایگان برای ایجاد یک وب سایت جذاب استفاده کنید. نسخه رایگان هنوز هم عملکردی مناسب است و به شما امکان دسترسی به تعداد زیادی از سایت های مبتدی را می دهد.

اگر به عنوان مثال یک سایت مبتدی بلاگ نویسی رایگان پیدا کردید که عاشق آن هستید ، دلیلی ندارد که نیاز به ارتقا به Astra Pro داشته باشید.

پس چه دلایلی وجود دارد که ممکن است بخواهید آنها را به Astra Pro ارتقا دهید؟

اول ، اگر می خواهید طراحی خود را از ابتدا بسازید ، یا می خواهید یکی از سایتهای شروع کننده را به شدت اصلاح کنید ، Astra Pro به طور کلی انعطاف پذیری بیشتری را در مورد موارد زیر به شما می دهد:

  • رنگها
  • تایپوگرافی
  • گزینه های سبک دیگر
  • چیدمان ها (برای پست های وبلاگ ، هدر ، پاورقی و غیره)

به عنوان مثال ، نسخه Pro با طرح های جدید وبلاگ همراه است ، که به شما امکان کنترل بیشتر بر روی شکل ظاهری پست های وبلاگ و لیست وبلاگ شما را می دهد. 

به طور کلی ، اگر می خواهید سایت خود را فراتر از آنچه در سایت های رایگان مبتدی وجود دارد ، سفارشی کنید ، از نسخه Pro بسیار خوشحال خواهید شد.

دومین دلیل بزرگ برای ارتقا به Astra Pro ، یکپارچه سازی است.

اگر در حال ساخت سایتی بر اساس این موارد هستید ، کاملاً مایل به ارتقا به Astra Pro هستید.

  • ووکامرس
  • بارگیری آسان دیجیتال
  • LearnDash

در حالی که نسخه رایگان به شما امکان یکپارچه سازی محدود برای همه آن افزونه ها را می دهد ، اما ویژگی های اضافی و قابلیت های یکپارچه سازی در Astra Pro قطعاً ارزش آن را دارند.

سرانجام ، اگر یک توسعه دهنده هستید ، Astra Pro گزینه های مفید دیگری مانند توانایی تزریق کد به بسیاری از قلاب های Astra را به شما ارائه می دهد .

شما می توانید مقایسه دقیق همه ویژگی ها را به صورت رایگان در مقابل Pro در این صفحه مشاهده کنید .

Astra اندیشه های نهایی بررسی تم

به طور کلی ، دلیلی وجود دارد که تم Astra خیلی سریع رشد کرده و در بیش از 800000 سایت فعال شده و در عین حال دارای رتبه 5 ستاره عالی در تقریبا 4000 بررسی در WordPress.org است .

تم Astra را به صورت رایگان بارگیری کنید

این چند منظوره ، سریع ، انعطاف پذیر است و با سازندگان صفحه و پلاگین های محبوب سازگار است .

یک نکته قابل تأمل این است که ، اگر سایت نمایشی مورد علاقه خود را نمی بینید ، تلاش برای تنظیم همه گزینه های سفارشی سازی Astra توسط خود شما ، کمی طاقت فرسا است. 

هنگام نصب تم Astra برای اولین بار ، بسیار ابتدایی به نظر می رسد ، که می تواند برخی از افراد را گیج کند. با Astra خارج از جعبه تم زیبایی نخواهید داشت.

اگر قصد استفاده از یک سایت آزمایشی را ندارید ، این بدان معناست که شما باید کمی وقت بگذارید تا تمام گزینه های موجود در Customizer WordPress را بررسی کنید.

با این حال ، این واقعیت همچنین بخش عمده ای از محبوبیت Astra است:

می توانید از آن برای ایجاد هر نوع وب سایتی استفاده کنید زیرا بسیار انعطاف پذیر است.

اگر بسیاری از گزینه های سفارشی سازی Astra شما را خسته کرده است ، می توانید یکی از صدها سایت آزمایشی از پیش ساخته شده را برای ساده سازی مراحل نصب وارد کنید. فقط با چند کلیک ، آن وب سایت زیبایی را که تصور کرده اید ، خواهید داشت.

یا اگر می خواهید کنترل کاملی داشته باشید ، می توانید با استفاده از Customizer وردپرس در زمان واقعی ، بیت مورد خود را کنترل کنید. بررسی تمام گزینه هایی که Astra به شما می دهد مدتی طول می کشد ، اما شما می توانید بدون نوشتن یک خط کد ( به خصوص با Astra Pro ) ، تقریباً همه موارد سایت خود را شخصی سازی کنید .

در مجموع ، اگر به دنبال تم وردپرس با کیفیت هستید ، با Astra اشتباه نمی کنید .

آیا از تم Astra استفاده کرده اید؟ بررسی خود را از موضوع Astra در بخش نظرات زیر به اشتراک بگذارید.




:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: